MMEE 0073.12.05.2003 r. godz. 22:15 – 24:00


el elita

#MMEE – Jingiel główny
*Jak co wieczór w poniedziałek mam przyjemność zaprosić na mój program. Witam, przed mikrofonem Piotr Lenart.
#Good evening
*”Chciałbym by muzykę dało się odbierać jak las – na każdym poziomie percepcji: od widoku ogólnego po żyłkę liścia” – to założenia twórczości Briana Eno, ale czy taka jest cała muzyka elektroniczna? Nie potrafię na tak postawione pytanie odpowiedzieć jednoznacznie, pozostawię je Waszej ocenie. Być może odpowiedź znajdziecie w tej audycji.
#el elita
*W którejś z ostatnich Elmanii wspominałem, że lada chwila ma ukazać się najnowsza płyta Tangerine Dream. I oto już dziś mogę zaprezentować Wam muzykę z tego krążka. Posłuchajcie jak brzmi najnowsza produkcja Edgara i Jerome’a Froese.
>The Courage To Lose – Tangerine Dream (8:03)
*Właśnie wybrzmiało nagranie pierwsze z albumu Mota Atma, zatytułowane The Courage To Lose. Posłuchajcie jeszcze znacznika drugiego z tejże płyty For The Summit Only. Przypominam, że jest to jeszcze gorąca muzyka z dopiero co powstałego krążka Tangerine Dream.
>For The Summit Only – Tangerine Dream (7:57)
#el elita
*Płyta nosi tytuł Stan przejściowy – do obecnej chwili jest to nadal stan niezmienny, gdyż album powstał 3 lata temu i jak na razie nie ma swego następcy. Autorem tego krążka jest Jakub Kmieć – Polaris, który właśnie w ten wielce obiecujący sposób zadebiutował. Posłuchajcie otwierającego płytę nagrania Przełom.
>Przełom – Polaris (10:33)
Polskie nowości

#Polskie nowości
*Dziś w Polskich nowościach prezentacja muzyki Aqmoolatora. Aqmoolator w rzeczywistości nazywa Mariusz Szczuk, ma 31 lat i choć mieszka w Knurowie to urodził się niedaleko Lublina, bo w Krasnymstawie. Z muzyką, jeszcze jako nastolatek, zetknął się dzięki grającemu na gitarze przyjacielowi i to on także, a raczej jego o dobrych kilka lat starsza siostra zarazili go chęcią do spędzania czasu w sposób kreatywny. Przez wiele lat gitara była jego ulubionym,
choć nie jedynym instrumentem. W połowie lat
osiemdziesiątych grał w młodzieżowej kapeli punk rockowej i tam właśnie po raz pierwszy dotknął klawiszy syntezatora. Był to prosty instrument
firmy Kawaii. Od tamtej pory Aqmoolator uległ czarowi syntezatorów. Jutro będzie lepiej – najświeższe nagranie Aqmoolatora.
>Jutro będzie lepiej – Aqmoolator (3:15)
*Dopiero w roku 1990, kiedy dostał powołanie do
wojska, jego muzyczna przygoda nabrała rumieńców. Dzięki swoim umiejętnościom i zdolnościom muzycznym trafił do orkiestry wojskowej. Spotkał tam wielu muzyków zarówno amatorów jak i profesjonalistów. Tam poznał kolejne instrumenty: trąbkę, saksofon oraz kilka niesamowitych syntezatorów. Swój pierwszy poważny instrument Yamahę Sy-55 dostał po powrocie do cywila
od ojca jako urodzinowy prezent. I jak twierdzi, był to najważniejszy instrument w jego dotychczasowym życiu. Cicho – gra Aqmoolator.
>Cicho – Aqmoolator (7:08)
*Posiadając tamten pierwszy instrument, Aqmoolator każdą wolną chwilę spędza grając i komponując – traktując swoją twórczość jako znakomite hobby. Pod
koniec lat 90 zakupił kolejny instrument: Yamahę Qs300. W roku 2000 nabył komputer i tak zaczęła się jego prawdziwa przygoda z muzyka. Muzyka dla Aqmoolatora to jednak nie tylko hobby. Od ponad trzech lat współpracuje jako realizator i prezenter w knurowskim Radiu Fan. Na co dzień zaś jest górnikiem zatrudnionym w KWK Knurow. Oto kolejne nagranie Aqmoolatora, tym razem to Sen o lataniu.
>Sen o lataniu – Aqmoolator (3:58)
*Aqmoolator swoją muzykę traktuje jako sposób na codzienność, jako panaceum na nudę i wszelkie smutki. Jako swoich idoli wymienia przede wszystkim: Marka Bilińskiego, Jeana Michela Jarre’a, Vangelisa, Mike’a Oldfielda, Depeche Mode czy wreszcie fascynujacy Kraftwerk… Do ogólnego obrazu jego osoby można dodać jeszcze, że lubi literaturę SF i komiksu. A skoro wspomniałem o fascynacji twórczością Kraftwerku to właśnie przykład muzyki Aqmoolatora w stylu który wymyśliła grupa z Düsseldorfu. Nagranie nos tytuł Bezsenny i będzie to już finał spotkania z muzyką Aqmoolatora.
>Bezsenny – Aqmoolator (3:35)
NIC – nowości, informacje ciekawostki

*Minęła godzina 23. W Radiu Plus słuchacie Magazynu Muzyki Elektronicznej ELMANIA.
#NIC
* Dla Braina Eno faktura dźwięku była ważniejsza od struktury utworu: “Fascynuje mnie nieprzewidywalność brzmienia – dlatego rozczarowałem się samplerami, brzmią zawsze identycznie. Do dziś trzymam pewne stare modele Yamahy i Polymooga, a to ze względu na jakieś ich niedoskonałości konstrukcyjne, dzięki którym uzyskanie tego samego dźwięku jest praktycznie niemożliwe. Tak samo ze zwykłym fortepianem – pudło za każdym razem rezonuje inaczej. Nieprzewidywalnośc to gwarancja na przyszłość.”
#plum
*Na stronie magazynu Astral Voyager www.astral.voyager.prv.pl został rozbudowany dział Projekty. Można już znaleźć tam krótkie prezentacje płyt polskich wykonawców wraz z kontaktem do autorów. Tą drogą można wejść w posiadanie danej płytki 🙂 Redakcja magazynu oczekuje na informacje od artystów o nowych płytach.
#plum
*W dniach 15, 17 i 18 maja w klubie Jazzgot Dramatyczny w Warszawie odbędzie się druga edycja Festiwalu Muzyki Elektronicznej i Improwizowanej Alt+F4. Tym razem wystąpią artyści z Polski i Austrii.
Wszystkie koncerty w ramach festiwalu Alt+F4 odbywają się w klubie Jazzgot Dramatyczny w Warszawie, przy Placu Defilad 1 czyli w Pałacu Kultury i Nauki. Koncerty będą rozpoczynać się ok. godziny 22. A program tej 3 dniowej imprezy jest naprawdę przebogaty.
Urodzeni wśród gwiazd

#Urodzeni wśród gwiazd.
*Kenneth John Martin, urodził się w Londynie 21-go Maja 1957 roku. Od dziecka, bardzo interesował się muzyką. Wówczas królował rock i grupy takie jak The Beatles, The Rolling Stones i wiele innych im podobnych. W roku 1965 po przeniesieniu się z Londynu do Essex, zeskał grupę nowych przyjaciół, również interesujących się muzyką. Wraz z nimi powołał w 1968 roku swój pierwszy zespół nazwany Stonehenge. Ich muzyka nawiązywała do stylu Led
Zepelin. Później zaczęli poszukiwać swojej własnej muzycznej drogi. Dziś przez najbliższe 30 minut posłuchamy gdzie te poszukiwania doprowadziły Kena Martina. Przeniesiemy się teraz w odległą przestrzeń kosmosu przez Wir płynnego światła. Podróż będzie łagodna jakbyśmy unosili się na miękkich wygodnych posłaniach zawieszonych na powierzchni płynu. Przed Wami podróż w bezkresnej przestrzeni pełnej migoczących elektronów i inny rozbłysków energii. Ken Martin z płyty Berlin Impressions Vol. 3 w nagraniu Through the Vortex of Liquid Lights.
>Through the Vortex of Liquid Lights – Ken Martin (30:36)
Muzyka z prądem

#Muzyka z prądem
>Die Göttin – Analogwerk (5:25)
>I Am You – Depeche Mode (5:10)
>17 Again – Eurythmics (4:55)
>Being Boring – Pet Shop Boys (6:50)
>Sexyboy – AIR (3:54)
>Rushing – Moby (3:00)
*Mam nadzieję, że przez ten czas odkryliście w muzyce elektronicznej to co sobie wyobraził Brian Eno – ten las dźwięku – ale na każdym poziomie percepcji: od ogólnego zarysu zagłębiając się, aż tak bardzo że widać każdą żyłkę pojedynczego liścia. Myślę, że muzyka elektroniczna może doskonale poszerzać percepcję – to wyczulenie na dźwięk i sztukę. Dziś już zbliża się północ, dziękuję za uwagę. Do usłyszenia mówi Piotr Lenart.
#MMEE – end

c) Magazyn Muzyki Elektronicznej Elmania (maj 2003 r.)