el elita
#MMEE – Jingiel główny
*Kwadrans po 22 wita Piotr Lenart, zapraszam na Elmanię.
#Good evening
*W ten poniedziałkowy wieczór chcę zaproponować Wam, dźwiękowe poszukiwania w przebogatej w nastroje muzyce elektronicznej. Świetnych kompozycji elektronicznych jest bardzo wiele, a może jest jakaś której już dawno nie słyszeliście, a chcielibyście usłyszeć? Lubelski numer telefonu 527 45 55 jest do Waszej dyspozycji. Być może w przyszłej audycji uda mi się spełnić Wasze życzenia.
#el elita
*Rozpocznijmy piękna kompozycją Eddiego Jobsona Theme Of Secrets – zresztą tytułową – z albumu wydanego 1985 roku. Producentem płyty był Peter Baumann a muzykę Eddie napisał przy pomocy komputera muzycznego marki Synclavier.
>Theme Of Secrets – Eddie Jobson (5:23)
*A tak charakterystycznie rozpoczyna się Pamiątka z Chin Jeana Michela Jarre’a.
>Souvenir De Chine – Jaean Michel Jarre (3:59)
#el elita
*To już płyta Mars Polaris grupy Tangerine Dream i kompozycja Outland o podtytule The Colony. Jeśli tak kiedyś będą wyglądały kolonia na Marsie to chętnie się tam wybiorę. Muzyka Edgara i Jerome’a Froese z roku 1999.
>Outland – Tangerine Dream (9:15)
*Muzyka Piotra Opałki tworzącego pod pseudonimem Poolsar to kompozycje oscylujące pomiędzy ambientem a Nową Szkołą Berlińską. I właśnie bliższy 'Berlinowi’ jest ten utwór – Net Part III (Access) z albumu Planet Of Fogs.
>Net Part III (Access) – Poolsar (8:03)
#el elita
*I jeszcze jeden 'Berlińczyk’ – że tak pozwolę sobie go określić – choć to Polak 🙂 'Berlińczyk’ – oczywiście dlatego, że uprawia muzykę w stylu określanym szkołą berlińską. Tomasz Kubiak z płyty Some Of Random Realities we fragmencie – rozbudowanej suity – zatytułowanym Reality 8th.
>Reality 8th – Tomasz Kubiak (6:39)
Polskie nowości
#Polskie nowości
*W poprzedniej audycji prezentowałem muzykę z serii płyt Wyspa łagodności a dokładniej z krążka Spacer po niebie. Dziś sięgam po niego po raz kolejny. Z tej właśnie płyty poznacie muzykę Sławomira Ruczkowskiego.
>Marzenie pierwsze – Sławomir Ruczkowski (5:13)
*To było Marzenie pierwsze. Sławomir Ruczkowski mieszka i tworzy we Wrocławiu. Jego mistrzami są wielcy elektronicy tacy jak Vangelis i Kitaro. Tych dwóch twórców odznacza się szczególną wrażliwością dźwiękową którą posiada także Sławek, oto przykład: Marzenie piąte.
>Marzenie piąte – Sławomir Ruczkowski (3:01)
*Sławomir Ruczkowski komponuje muzykę melodyjną, cenioną za umiejętne połączenie nastroju, barw i pięknych motywów. I jeszcze jedno nagranie tego kompozytora z Wrocławia: Sławomir Ruczkowski i Mglista dolina snów.
>Mglista dolina snów – Sławomir Ruczkowski (4:08)
NIC – nowości, informacje ciekawostki
*Minęła godzina 11. W Radiu Plus słuchacie Magazynu Muzyki Elektronicznej ELMANIA.
#NIC
*Według algierskiej prasy Jean Michel Jarre planuje na 2003 rok multimedialny show, który będzie miał miejsce na Saharze. Koncert jest organizowany przez fundację Deserts Of The World, której celem jest zwalczenie: rozszerzania się pustyń oraz narastania głodu i ubóstwa na pustyniach całego świata. Koncert ma być transmitowany w Europie, USA i Japonii.
#plum
*W 1954 roku Herbert Eimert napisał: „…podstawową jednostką muzyki elektronicznej nie jest mikrointerwał, lecz coś, co leży w zupełnie innym wymiarze. Nie pojawia się jako wynik podziału, lecz stanowi jakby pochodną dźwięku muzycznego. Wytwarzany przez generator jako czysty ton (bez alikwotów), mający postać drgań sinusoidalnych – ton prosty znany jest od dawna w akustyce, jest jednak czymś zupełnie nowym w muzyce.”
#plum
*Myślę, że niewielu z Was wie o tym, że Brian Eno jest autorem książki o dziwacznym tytule Muzyka dla niemuzyków, w której to napisał w 1968 o muzyce elektronicznej i sztuce konceptualnej.
Urodzeni wśród gwiazd
#Urodzeni wśród gwiazd.
*Dziś w tej części audycji obszerne fragmenty płyty Blackouts Manuela Göttschinga nagrywającego pod ASHRA. Manuel urodził się w Berlinie 9 września 1952 roku. W tatach 1960-66 uczył się klasycznej gry na gitarze. W 1967 założył wraz z Hartmutem Enke swój pierwszy zespół. Zaś w roku 1970 powstała grupa ASH RA TEMPEL w której składzie znaleźli się ci dwaj muzycy oraz Klaus Schulze.
>Midnight on Mars – ASHRA (6:56)
*To było nagranie Midnight on Mars z solowej płyty Blackouts Manuela wydanej tym razem pod skróconą nazwą nie ASH RA TEMPEL a po prostu ASHRA. Jej pierwsze wydanie miało miejsce w 1977 roku. Północ na Marsie to na prawdę świetny utwór w którym pięknie miesza się syntetyka, automat perkusyjny i solo gitarowe – dla mnie rewelacyjne połączenie. A przed Wami już kolejny utwór ASHRY: Don’t Trust the Kids.
>Don’t Trust the Kids – ASHRA (3:15)
*W tym utworze też mieliśmy połączenie subtelnej rytmiczności stworzonej przez perkusję i syntetyczną linię basową oraz zwiewnej gitary i prowadzącego syntezatora. I już płynnie przeszliśmy do tytułowego utworu Blackouts – posłuchajcie jak świetnie Manuel Göttsching potrafi bawić się grą na gitarze przy okazji tworząc fantastyczną muzykę.
>Blackouts – ASHRA (4:36)
*Ostatni i zarazem najdłuższy utwór na płycie Blackouts to Lotus Parts I-IV, ponad 16 minutowa kompozycja poprowadzi nas przez nastrój zdominowany rytmem i skwenserowym transem – typowo berliński – sekwencyjny a zarazem wariacyjny utwór.
>Lotus Parts I-IV – ASHRA (16:55)
Muzyka z prądem
#Muzyka z prądem
>I Live By The Sea – Technologic (5:40)
>Beyond The Limits – A.I. (7:14)
>Blue Monday – New Order (4:52)
>Unfinished Sympathy – Massive Attack (5:08)
>Time – Pink Floyd (6:46)
*Przez ostatnie 105 minut słuchaliście różnych odmian muzyki elektronicznej. Mam nadzieję, że się Wam podobało, a jeśli tak to zapraszam na kolejne spotkanie za tydzień. Dobranoc, do usłyszenia mówi Piotr Lenart.
#MMEE – end
c) Magazyn Muzyki Elektronicznej Elmania (styczeń 2003 r.)