MMEE 0017.08.04.2002 r. godz. 22:15 – 24:00


el elita

#MMEE – Jingiel główny
*Kolejny raz zapraszam na audycję poświęconą muzyce elektronicznej. Dobry wieczór mówi Piotr Lenart.
#Good evening
*Już za chwilę Jean Michel Jarre, Vangelis, Marek Biliński, Bookovsky, Thomas Gruberski – oni na dobry początek. A co dalej przekonacie się sami jeśli pozostaniecie do północy na 87,9 FM.
#el elita
*Oto jeden z największych hitów Vangelisa. Choć Pulstar ma grubo ponad 20 lat nadal powoduje szybszy ruch krwi w moich żyłach. Pulstar pochodzi z płyty Albedo 0.39 wydanej w 1976 roku. Ten utwór nie może się chyba znudzić!
>Pulstar – Vangelis (5:45)
*Tomek a może Thomas Gruberski z krążka Omnipresence wydanego w 1995 roku. Omnipresence numer 1.
>Omnipresence I – Thomas Gruberski (5:00)
*W tle brzmi już świetna muzyka Jarrea. Equinoxe wydana w 1978 to jego druga wysokonakładowa płyta. Podobnie jak Oxygene zyskała ogromną popularność. Przyznam, że trudno się temu dziwić.
Myślę, że i Wy się nie zdziwicie jak zaprezentuję teraz trzy kolejne fragmenty suity Equinoxe: część 5, 6 i 7.
>Equinoxe Part 5 – JMJ (3:54)
>Equinoxe Part 6 – JMJ (3:28)
>Equinoxe Part 7 – JMJ (7:06)
*Całkiem możliwe, że właśnie teraz zabrzmi Maybe Jona Andersona. Czy to na pewno możliwe? Maybe…
>Maybe – Jon Anderson (4:04)
*Oby w tym roku było gorące lato. Na razie możemy jedynie powspominać upały sprzed kilkunastu lat. Gorące lato z płyty Wolne loty wydanej w 1986 roku autorstwa Marka Bilińskiego.
>Gorące lato – Marek Biliński (3:46)
*Nieco transujący na modę berlińską utwór Bookovskyego Analogy część 2 zajmie nasz czas przez najbliższe kilkanaście minut. Zapewniam, że nie będzie to czas zmarnowany! Kompozycja pochodzi on z najnowszego dopiero co wydanego krążka Analogy o którym możecie się więcej dowiedzieć pod adresem: www.republika.pl/rr_studio.
>Analogy 2 – Bookovsky (18:25)

Polskie nowości

#Polskie nowości
*Dzisiejsza nowość to muzyka łącząca komputerowy syntetyczny charakter z mocniejszym rytmem. Utwór Happy pochodzi z płyty Electronic Dreams autorstwa Tadeusza Jasieńskiego i choć powstał przy użyciu prostego instrumentarium jest bardzo ciekawy. Sam autor kiedyś powiedział „Nie trzeba wszystkiego by nic nie brakowało”. Ciekawe jak to stwierdzenie odbierzecie w kontekście Jego muzyki?
>Happy – Tadeusz Jasieński (4:11)

NIC – nowości, informacje ciekawostki

*Minęła godzina 23. W Radiu Plus słuchacie Magazynu Muzyki Elektronicznej ELMANIA.
#NIC
*Jean Michel Jarre o swojej twórczości powiedział: „…moja muzyka jest łatwa w odczuciu, bez barier językowych. Nie zawieram w niej żadnego posłannictwa czy podtekstu. Jest to zaproszenie słuchacza do kontemplacji.”
#plum
*Astral Voyager to papierowy fanzin poświęcony muzyce elektronicznej. Ukazuje się raz na kwartał i do swoich odbiorców trafia drogą pocztową. Szczegóły dotyczące pisemka możecie znaleźć pod adresem: astral.voyager.ptv.pl.
#plum
*Brian Eno napisał w komentarzu do płyty „Music for Airports” z roku 1978-ego zdanie: „Najlepszy ambient to taka muzyka, która angażuje wiele poziomów percepcji nie koncentrując się na żadnym z nich. Musi być równie łatwa do zignorowania, co interesująca.”

Urodzeni wśród gwiazd

#Urodzeni wśród gwiazd.
*Gwiazdą tego wydania Elmanii jest Brian Eno, któremu nie bezpodstawnie przypisywane jest ojcostwo muzyki ambient… Drift – Brian Eno.
>Drift- Brian Eno (3:03)
*A oto kilka słów Briana o ambiencie: „Pojęcie muzyki skomponowanej specjalnie jako część tła otoczenia zostało pierwotnie wprowadzone w latach pięćdziesiątych przez Muzak, Inc. Od tamtej też pory stała się ona znana jako Muzak. Konotacje tego określenia związane są z rodzajem materiału jaki produkował Muzak, Inc. – znanymi melodiami zaaranżowanymi i odegranymi w lekki i wtórny sposób. Jak można przewidzieć sprawiło to, iż bardziej wymagający słuchacze (i kompozytorzy) uznali pojęcie muzyki środowiskowej za niewarte uwagi.” Silver Morning – Brian Eno.
>Silver Morning – Brian Eno (2:35)
*”W przeciągu ostatnich trzech lat zainteresowałem się użyciem muzyki jako nastroju [po angielsku – ambience] i przekonałem się, iż możliwe jest tworzenie materiału, który może być używany w taki sposób bez pójścia na jakiekolwiek kompromisy. Aby dokonać rozróżnienia pomiędzy moimi własnymi eksperymentami w tej dziedzinie i produktami rozmaitych twórców puszkowanej muzyki zacząłem używać terminu Ambient Music.” Deep Blue Day – Brian Eno.
>Deep Blue Day – Brian Eno (3:53)
*”Nastrój [po angielsku – ambience] to atmosfera, otaczający wpływ, zabarwienie. Moim zamiarem jest pisanie oryginalnych utworów pozornie (ale nie wyłącznie) do pewnych okazji i sytuacji, co doprowadzi do stworzenia małego, ale wszechstronnego katalogu muzyki otoczeniowej przystosowanej do szerokiej gamy nastrojów i atmosfer.” Weightless – Brian Eno.
>Weightless – Brian Eno (4:28)
*”Podczas gdy istniejące firmy produkujące puszkowaną muzykę opierają się na regulowaniu otoczenia poprzez pokrywanie jego akustycznych i atmosferycznych cech charakterystycznych, Ambient Music ma na celu ich uwypuklenie. Podczas gdy konwencjonalna muzyka tła jest produkowana na drodze obdarcia muzyki z jakichkolwiek wątpliwości i niepewności (a co za tym idzie, prawdziwego zainteresowania), Ambient Music zachowuje powyższe cechy. I podczas gdy intencją tych pierwszych jest 'rozjaśnienie’ otoczenia poprzez dodawanie do niego bodźców (i w ten sposób wprowadzanie ulgi w monotonii rutynowych zajęć oraz wyrównywanie zwyżek i spadków rytmów ciała), Ambient Music ma za zadanie wprowadzić spokój i przestrzeń do myślenia.” Always Returning – Brian Eno.
>Always Returning – Brian Eno (3:49)
*Brian Eno urodził się w 1948 roku w Woodbridge. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych, zafascynowany od lat studenckich muzyką elektroniczną i sztuką konceptualną. W młodości używał dość nietypowych form wypowiedzi artystycznej, np. skonstruował muzyczną maszynę napędzaną przez wiatr czy też nagrywał i przetwarzał ruchy larw…
Przedstawione utwory wybrałem z płyty Apollowydanej 20 lat temu. Wraz z Brianem Eno grali Daniel Lanois i Roger Eno. Ostatnim utworem na tej płycie jest kompozycja Stars.
>Stars – Brian Eno (7:57)

Muzyka z prądem

#Muzyka z prądem
>Time To Turn – Eloy (4:35)
>Useless – Kruder & Dorfmeister (6:14)
>Unfinished Sympathy – Massive Attack (5:08)
>Never Young Again – Mirwais (3:55)
>Propaganda – Briskeby (4:43)
>Only You – Yazoo (3:12)
>Northern Star – Melanie C (4:09)
*Bardzo się cieszę, że wytrwaliście do tej pory przy głośnikach. Liczę na Waszą obecność także w przyszły poniedziałek – jak zwykle kwadrans po 22. Miłej nocy, do usłyszenia mówi Piotr Lenart.
#MMEE – end

c) Magazyn Muzyki Elektronicznej Elmania (kwiecień 2002 r.)